Pamatujte, že lidé, kterým váš pitch deck posíláte, se musí prokousávat desítkami podobných denně. Záleží na každé vteřině pozornosti. Pojďme se podívat, jak maximálně využít vašeho momenta a zvýšit šanci, že vaše prezentace projde přes juniorního analytika, který ji bude číst jako první, k lidem kteří o vaši investici budou skutečně rozhodovat :-).
Definujte si svůj cíl
Na začátku si určete, co chcete dosáhnout s vaším pitch deckem. Je to první kontakt s investory, nebo detailní prezentace pro schůzku? Budete ho posílat hromadně na všechny strany, nebo ho přizpůsobíte konkrétnímu příjemci?
Struktura decku
Pamatujte na to, že v jednoduchosti je síla. Člověk, který vaši prezentaci bude číst, pravděpodobně nemá do vašeho byznysu takový vhled jako vy. Mluvte v jednoduchých větách a vyvarujte se zbytečného balastu a abstrakce.
Optimální struktura by měla být následující:
1. Úvod
Jednoduchá stránka – logo a název společnosti, vaše jméno a kontakt
2. Problém
Jednoduše popište problém, který vaše cílová skupina má. Uveďte data nebo konkrétní případy, které ilustrují závažnost problému.
3. Řešení
Opět – jednoduše popište vaše řešení tohoto problému. Zdůrazněte v čem se lišíte od konkurence (optimálně i 3-4 příklady uvěďte) a proč jste lepší.
4. Trh
Ukažte velikost a potenciál trhu (optimálně vyčíslený v penězích které se na daném trhu dají vygenerovat). Prezentujte cílový segment trhu, na který se chcete zaměřit a jeho specifika.
5. Trakce
Pokud už máte nějaké výsledky, tak ukažte co jste už stihli udělat a co plánujete. Ukažte data jako počet uživatelů, příjmy, růst, partnery a významné klienty.
6. Obchodní model
Vysvětlete, jak vaše společnost vydělává (nebo bude vydělávat) peníze. Popište existující a potenciální zdroje příjmů a jejich důležitost.
7. Marketingová strategie
Představte svou marketingovou strategii, jak získáte a udržíte zákazníky. Popište marketingové kanály a prodejní taktiky.
8. Finance
Prezentujte finační plány na 3-5 let. Ukažte předpokládané příjmy, náklady, zisky a klíčové finanční ukazatele. V jednoduchosti, ale ať je vidět, že nad tím přemýšlíte, cíle jsou aspoň trošku realistické a jen nekreslíte hokejky do nebe.
9. Tým
Představte klíčové členy týmu a jejich relevantní zkušenosti. Zdůrazněte, proč je váš tým schopen realizovat vaši vizi.
10. Požadavek na investici
Uveďte, kolik financí potřebujete, za jakou equitu je hodláte vyměnit a jak je plánujete použít. Popište konkrétní oblasti, do kterých investice půjde (např. vývoj produktu, marketing, expanze).
11. Závěr a Q&A
Shrňte klíčové body, které chcete aby si čtenář odnesl. Uveďte kontaktní informace a optimálně otevřete prostor pro otázky, které mohou čtenáři mít (a po každém callu s investory tuto část aktualizujte).
Příběh
Zkuste celý váš pitch deck koncipovat jako krátký a čtivý příběh. Kdy jednotlivé kapitoly na sebe navazují a vy nezatěžujete čtenáře zbytečným textem, nebo věcmi kterým nemůže rozumět. Odprezentujte svět, kde se příběh odehrává, vybudujte dramatickou část, představte hrdiny, jejich boj se zlem i svět, který nastane až vyhrajete.
Design
Udržujte design čistý a profesionální, používejte konzistentní barvy, písmo a styl. Používejte grafy, obrázky a ikony pro lepší ilustraci vašich bodů a ujistěte se, že text je snadno čitelný. Nebojte se investovat do práce grafika, nebo profesionální šablony pro pitch decky. Hezký a moderní design a celkově příjemná čtivost obsahu vám může přihrát pár bodíků k dobru.
Existují služby, jako např. PerfectPitchdeck nebo Pitch, které vám snadno pomůžou pitch deck vytvořit, nebo se mrkněte se na ukázky úspěšných pitch decků.
Přizpůsobení a tréning
Přizpůsobte prezentaci publiku – zvažte, kdo budou vaši posluchači/čtenáři, a přizpůsobte obsah jejich očekáváním a znalostem. Pokud se dostanete přes první síto, tak je pravděpodobné, že si vás investoři pozvou na tzv. investiční komisi, kde si deck znovu projdete. Procvičujte si tedy svou prezentaci (optimálně i v angličtině), abyste byli sebejistí a připravení na všechny možné otázky.