17. 7. 2024
Miroslav Uďan
Angel investor

Jak připravit skvělý pitch deck

Jak připravit skvělý pitch deck

Příprava skvělého pitch decku je zásadní krok pro získání zájmu investorů a získání financování pro váš startup.

Sdílet

Pamatujte, že lidé, kterým váš pitch deck posíláte, se musí prokousávat desítkami podobných denně. Záleží na každé vteřině pozornosti. Pojďme se podívat, jak maximálně využít vašeho momenta a zvýšit šanci, že vaše prezentace projde přes juniorního analytika, který ji bude číst jako první, k lidem kteří o vaši investici budou skutečně rozhodovat :-).

Definujte si svůj cíl

Na začátku si určete, co chcete dosáhnout s vaším pitch deckem. Je to první kontakt s investory, nebo detailní prezentace pro schůzku? Budete ho posílat hromadně na všechny strany, nebo ho přizpůsobíte konkrétnímu příjemci?

Struktura decku

Pamatujte na to, že v jednoduchosti je síla. Člověk, který vaši prezentaci bude číst, pravděpodobně nemá do vašeho byznysu takový vhled jako vy. Mluvte v jednoduchých větách a vyvarujte se zbytečného balastu a abstrakce.

Optimální struktura by měla být následující:

1. Úvod

Jednoduchá stránka – logo a název společnosti, vaše jméno a kontakt

2. Problém

Jednoduše popište problém, který vaše cílová skupina má. Uveďte data nebo konkrétní případy, které ilustrují závažnost problému.

3. Řešení

Opět – jednoduše popište vaše řešení tohoto problému. Zdůrazněte v čem se lišíte od konkurence (optimálně i 3-4 příklady uvěďte) a proč jste lepší.

4. Trh

Ukažte velikost a potenciál trhu (optimálně vyčíslený v penězích které se na daném trhu dají vygenerovat). Prezentujte cílový segment trhu, na který se chcete zaměřit a jeho specifika.

5. Trakce

Pokud už máte nějaké výsledky, tak ukažte co jste už stihli udělat a co plánujete. Ukažte data jako počet uživatelů, příjmy, růst, partnery a významné klienty.

6. Obchodní model

Vysvětlete, jak vaše společnost vydělává (nebo bude vydělávat) peníze. Popište existující a potenciální zdroje příjmů a jejich důležitost.

7. Marketingová strategie

Představte svou marketingovou strategii, jak získáte a udržíte zákazníky. Popište marketingové kanály a prodejní taktiky.

8. Finance

Prezentujte finační plány na 3-5 let. Ukažte předpokládané příjmy, náklady, zisky a klíčové finanční ukazatele. V jednoduchosti, ale ať je vidět, že nad tím přemýšlíte, cíle jsou aspoň trošku realistické a jen nekreslíte hokejky do nebe.

9. Tým

Představte klíčové členy týmu a jejich relevantní zkušenosti. Zdůrazněte, proč je váš tým schopen realizovat vaši vizi.

10. Požadavek na investici

Uveďte, kolik financí potřebujete, za jakou equitu je hodláte vyměnit a jak je plánujete použít. Popište konkrétní oblasti, do kterých investice půjde (např. vývoj produktu, marketing, expanze).

11. Závěr a Q&A

Shrňte klíčové body, které chcete aby si čtenář odnesl. Uveďte kontaktní informace a optimálně otevřete prostor pro otázky, které mohou čtenáři mít (a po každém callu s investory tuto část aktualizujte).

Příběh

Zkuste celý váš pitch deck koncipovat jako krátký a čtivý příběh. Kdy jednotlivé kapitoly na sebe navazují a vy nezatěžujete čtenáře zbytečným textem, nebo věcmi kterým nemůže rozumět. Odprezentujte svět, kde se příběh odehrává, vybudujte dramatickou část, představte hrdiny, jejich boj se zlem i svět, který nastane až vyhrajete.

Design

Udržujte design čistý a profesionální, používejte konzistentní barvy, písmo a styl. Používejte grafy, obrázky a ikony pro lepší ilustraci vašich bodů a ujistěte se, že text je snadno čitelný. Nebojte se investovat do práce grafika, nebo profesionální šablony pro pitch decky. Hezký a moderní design a celkově příjemná čtivost obsahu vám může přihrát pár bodíků k dobru.

Existují služby, jako např. PerfectPitchdeck nebo Pitch, které vám snadno pomůžou pitch deck vytvořit, nebo se mrkněte se na ukázky úspěšných pitch decků.

Přizpůsobení a tréning

Přizpůsobte prezentaci publiku – zvažte, kdo budou vaši posluchači/čtenáři, a přizpůsobte obsah jejich očekáváním a znalostem. Pokud se dostanete přes první síto, tak je pravděpodobné, že si vás investoři pozvou na tzv. investiční komisi, kde si deck znovu projdete. Procvičujte si tedy svou prezentaci (optimálně i v angličtině), abyste byli sebejistí a připravení na všechny možné otázky.

Sdílet
Miroslav Uďan
V roce 2009 jsem založil firmu Shoptet a byl jejím CEO až do roku 2021. Během mého vedení se stala hegemonem v poskytování e-shopů v Čechách a na Slovensku. Po úspěšném exitu jsem se stal angel investorem a nyní pomáhám novým startupům dosáhnout jejich cílů a snů.